Tuesday 17 January 2017

Face Oil atau Krim?


Sekarang ni trend atau rutin penjagaan kulit di Eropah sebenarnya bukan lagi tertumpu kepada krim pelembap atau moisturizer. 

Kerana segala jenis krim kebanyakkannya akan menyumbat pori dan sebabkan jerawat, jadi demi pori yang bebas bernafas, maka segala krim dah pun ditinggalkan.. 

Ramai orang suka guna krim muka. Untuk melembapkan, untuk halang kulit dari jadi terlalu berminyak dan untuk bagi kulit vitamin.. Harapannya lah...

Tapi... Berita sadis yang ramai orang tak tahu adalahhh..

Betul ke krim berikan manfaat kepada kulit?

Sebenarnya kan... Krim terdiri daripada molekul-molekul yang besar di mana ia tidak mampu menembusi lapisan kulit dan hanya stay di atas permukaan kulit. Krim mengandungi air, pengemulsi, wax dan campuran beberapa jenis minyak.

Kita tahu kan kulit telap/kalis air? Tapi air antara bahan utama dalam krim.

Wax dalam krim pula melapisi permukaan kulit dan membentuk lapisan pelindung pada kulit. Lapisan ini bertujuan untuk mengekalkan kelembapan wajah. Tapi.. Dalam masa yang sama wax memberi dua kesan sampingan kepada kulit.

Pertama, wax menyebabkan pori tersumbat dan ini boleh menggalakkan pembentukan jerawat.

Kedua, wax akan halang minyak dalam krim (bahan dalam produk tersebut yang bermanfaat untuk kulit) dari menembusi kulit. Maka, nutrien dari minyak tersebut seperti essential fatty acids, vitamin, mineral dan antioksidan tidak dapat diserap ke dalam kulit.

Maksudnya segala kebaikan dan nutrien yang di labelkan pada krim sebenarnya tidak lah berguna untuk kulit jika krim tersebut sebenarnya mengandungi wax yang menghalang semua kebaikan itu untuk menembusi kulit.

Jadi, krim sebenarnya tidak memberikan kebaikan nutrisi jangka panjang kepada kulit.

Jadi apa yang kita perlu buat untuk melembapkan kulit secara efektif tanpa kesan sampingan dan dapat memberikan nutrien kepada kulit?

Face Oil Pelembap Semulajadi.

Mahukan sesuatu yang bebas daripada parabens dan wangian sintetik, menembusi jauh ke dalam lapisan kulit anda?

Beralih lah kepada face oil! Berikan kulit kita pati minyak semulajadi yang sihat dan penuh nutrien tanpa toksin dan 'harsh chemicals'.

Molekul face oil mampu menembusi lapisan kulit yang lebih mendalam dan memberikan kulit kita pelbagai kebaikan, lebih dari sekadar halangan terhadap radikal bebas! ;)

Terdapat dua jenis minyak yang mempunyai fungsi yang berbeza terhadap kulit kita:

1. Carrier oil dan
2. Essential oil (perlu dilarutkan dengan carrier oil)

Kedua-dua sama ada boleh digunakan dalam bentuk asli atau diadun dan disesuaikan dengan keperluan penjagaan kulit individu.

Berbeza dengan krim yang mengandungi pelbagai bahan sintetik, face oil memberikan kulit kita segala kebaikan minyak botani semulajadi. 100% nutrien meresap tanpa dihalangi mana-mana lapisan penghalang!

Bila kita apply face oil di muka, face oil akan terus meresap ke lapisan pertama kulit (lapisan paling luar), memperbaiki lapisan lipid pelindung kulit dan mengekalkan kelembapan kulit. Jangan terkejut pulak kalau pada aplikasi pertama muka terus nampak glow! ;)


Face Oil Mary Jardin!

Alhamdulillah kini face oil bukan lagi susah nak dapat dan dijadikan rutin harian sebab produk buatan tempatan, hasil tangan anak Malaysia dah ada face oil! Tak payah dah cari produk antarabangsa :)

Face Oil Mary Jardin.
Face oil Terbaik,


Face oil Mary Jardin mengandungi essential oil dan carrier oil yang mempunyai khasiat tersendiri untuk kulit yang cantik dan sihat.

Don't worry, face oil MJ ni comedogenic ratingnya rendah je, rating 2 paling tinggi. So masalah pori2 tersumbat memang tak akan kita hadap lah insyaallah..

Ehh comedogenic rating tu apa benda? Kebolehan sesuatu bahan menyumbat pori. Rating 1-6. Hipotesis nya, bahan yang paling tinggi comedogenic rating adalah yang paling bermusuh dengan muka bersih dan licin.. :)

Rating ni sebenarnya sejauh mana minyak minyak ini boleh menyumbat pori dan menyebabkan whitehead dan blackheead.

Comodogenic Rating Face Oil MJ.



Comedogenic Rating Face Oil


Face oil ni kepakarannya adalah membersihkan pori secara mendalam hingga terkeluar whiteheads dan terkecutnya jerawat kerana sifatnya yang mudah melarutkan kotoran. Face oil mengandungi asid linoliek yang tinggi, jadi kegiatan jerawat kat muka memang senang lah nak ditumpaskan..

Face oil melembapkan kulit dengan menghalang lapisan air dari tersejat dari kulit. So kulit insyaallah lembap tanpa berminyak sepanjang hari..

Kulit berminyak kan reaksi badan kepada kulit kering. Kulit kita bila kering, otak akan bagi signal supaya kulit hasilkan lebih banyak minyak untuk gantikan minyak yang hilang kat kulit tu. Sebab tu kulit jadi over berminyakkk.. Maka face oil jadi penyelamat dengan membentuk lapisan 'humectant' di permukaan kulit supaya kulit sentiasa lembap. Maka masalah kulit berminyak pun settle! ;)

Khasiat minyak minyak dalam face oil MJ memang tak dapat di sangkal lah. Penuh kebaikan untuk kulit! :)

Eh. Tau tak penggunaan face oil ni 3 in 1. Boleh guna sebagai:

1. Cleaser (oil cleansing method)
2. Moisturizer 
3. Make up remover.. 

Jimatttt kan?! :)

Jom lembapkan, cantikkan dan sihatkan kulit dengan face oil MJ! 

Boleh dapatkan dari saya agen sah Mary Jardin anda. 
0194000172 :)

No comments:

Post a Comment