Monday 16 January 2017

Kenapa Pencuci Muka Sepatutnya Homemade?

Mencuci muka ni rutin harian kan.. Step paling penting lah dalam rutin penjagaan wajah. Sebab dengan cuci muka lah kita hilangkan segala kotoran kat muka dan kita bersihkan muka sambil beri kulit serap khasiat agar kulit muka sihat walafiat... 

Tapi kann.. Pernah tak kita selidik isi kandungan yang ada dalam pencuci muka kita? Betul betul selamat dan berkhasiat kah?


Bayangkan.. 
Suatu hari anda pergi kedai makan. 

Tunggu punya tunggu, maka sampai lah waiter hidangkan makanan. Wowww makanan nampak sangat sedap! Serious tak menahan nak santap!  

Tiba tiba waiter tu cakap, 
"Silakan makan puan.. Makanan ini telah kami sediakan di makmal dengan bahan-bahan sintetik yang terbaik!"

Gulp! Agak-agak kita akan teruskan makan atauuu rasa scary giler tak mau pi dah restoran tu? 😣

Begitu lah keadaannya dengan kulit kita ni.. Kulit benda hidup tau, apa yang dia serap itu lah makanan dia.. 

Sedangkan pencuci muka yang kita dok guna dalam tiub tu penuh dengan bahan bahan kimia sintetik. Macam SLS & SLES, agent buih yang sangat efektif. 

Penggunaan dua jenis chemical ni secara berlebihan & terlalu lama kadang-kadang jadi punca iritasi kulit.

Pastu ada pengawet dan wangian sintetik yang silap hari bulan tak sesuai dengan kulit boleh sebabkan iritasi kulit juga. 

Nutrien pulak confirm sikit. Entah entah 10% ja. Yang lain2 air, bahan kimia sintetik dan pengawet. Who knows? Buatan kilang kan?huhu..

Nak sabun muka yang betul betul penuh nutrisi untuk kulit? Cari lah yang homemade. Dengan buatan terbaik, teknik cold pressed. Insyaallah nutriennya terjaga dan kekal. 

100% nutrien dalam sabun muka. Macam best kan? Memang pun! ;)


Kenapa kena homemade? 

Sebab, sabun keluaran kilang mengandungi pelbagai bahan kimia sintetik (buatan makmal).

1. Tujuan utamanya semestinya untuk kurangkan kos. Kenapa perlukan shea butter berkualiti yang mahal sedangkan penggunaan bahan kimia sintetik jauh lebih murah dan menguntungkan kan? 

2. Dan yang lebih utama sekali, sabun tanpa bahan kimia ni boleh merosakkan mesin kilang. 
Hmmm apa kaitannya? Sebenarnya sabun tanpa kandungan bahan kimia tidak boleh mencair semula. Sisa sabun yang mengeras dalm mesin kilang akan tersekat di dalam mesin dan akan merosakkan mesin.. Jadi, bahan kimia dalam sabun diperlukan bagi menjamin pengeluran sabun dalam jangka masa yang panjang. 

3. Satu hal lagi, kebanyakan sabun buatan kilang telah disingkirkan gliserin untuk digunakan dalam pembuatan losyen. Gliserin tu apa? Ia sejenis bahan yang akan memerangkap kelembapan di kulit kita dan menjadikan kulit lembap. That's why lah bila kita cuci muka dengan pencuci dari kilang ni, kita akan rasa ohmyyy licinnya! Macam meja makan lepas dilap, macam plastik.. Lepas beberapa jam, kulit jadi kasar dan berminyak! huhu..

Haaa.. Dah faham kan kenapa kulit kita perlukan sabun homemade?  ;)

Sabun kami adalah sabun gliserin, kaya dengan shea butter, madu, oat dan lavender.

A skin loving bar which you should try! 

Boleh dapatkan sabun wangi ni dari saya.
Izzati: 0194000172 :)

Jom bertukar ke sabun homemade!

No comments:

Post a Comment